dissabte, 6 de maig del 2017

A les 20:00, tancarem els CAP a les 20:00!!!

Avui una companya de residència de família ens ha dit que la treballadora sindicalista del seu centre ha comentat que aviat hi haurà noves oposicions amb unes 480 places. A més, sembla ser que aviat, els centres d'atenció primària, els nostres CAP, tancaran a les 20:00. Uauuuu!!! Una notícia fabulosa. De veritat?

Bé, els que em coneixeu sabeu que jo sóc un "pèl" pessimista i veig sempre les coses més fosques que potser la resta dels mundans. Només llegir la "Buena Nueva" jo m'he posat les mans al cap. Per a mi, no és una bona notícia. Deixeu-me matissar. No és una bona notícia per els professionals que sobretot treballem per la tarda en aquesta invenció que va ser l'horari lliscant.



Si no crec malament, el contracte dels metges de família és de 37,5 hores setmanals. Això vol dir 7,5 hores al dia. Si treballés pel matí, això suposaria fer un horari de 8:00 a 15:00 els cinc dies i 2,5 hores més per una tarda. Sembla un bon horari. Però què passa si treballes per la tarda?

Actualment els que sobretot treballem per la tarda, si hem de fer les 7 hores diàries i el centre tanca a les 21:00, comencem la nostra jornada laboral a les 14:00. Això, personalment, em suposa dinar entre les 12:30 i les 13:00 sortir com a molt tard a les 13:30 de casa. Si el centre tanqués a les 20:00, què fem els que treballem per la tarda? Començar a treballar a les 13:00? Esmorzo o dino?

Quan el centre tanca a les 21:00, els que treballem per la tarda ja tenim prou partit el dia. Em llevo a les 7:00-8:00, faig alguna cosa pel matí, i aviat, ja estic pensant en dinar i anar a treballar. A les 21:00 surto i sopo i... tinc una hora o dos hores mortes que faig coses. Així la meva jornada "d'esbarjo" queda partida en 5 hores pel matí i 2 hores per la nit. En canvi, si el centre tanca a les 20:00, passaria a 4 hores pel matí i 3 per la nit. No crec que faci un horari molt estrany, no us sembla?

Que tanqui el centre a les 20:00 no suposarà que jo tingui una jornada d'atenció al pacient menor de la que actualment tinc. Al centre on estic, les visites són de 8 minuts i sovint tenim visites doblades. És habitual que comenci la jornada laboral amb 24-28 pacients per veure i 3-7 forats lliures a omplir al llarg de la jornada, tot això en visita prescencial. Aixì que sense doblar, tenim 31 espais de 8 minuts. Si doblen 3-4 al dia, i no venen 3-4, ens quedem amb 30-31 visites. A part, és clar les telefòniques i virtuals... de mitjana, sense exagerar, 40-50, cada dia.

Per què ho dic tot això. Els metges de primària que intentem fer bé la feina, sovint no anem a la hora perquè, tot i que les direccions saben que com a mínim es necessiten 10-12 minuts per pacient, ens posen visites de 8 minuts (és cert que hi ha professionals fora de sèrie que amb vuit minuts ho fan tot i molt bé, no és el cas). Això equival a que no són 248 minuts de feina prescencial per jornada, sinó que són 310 (compto 10 minuts per visita). Així són 5 hores i 10 minuts. i això comptant que no tinguis una urgència o emergència d'una hora, que existeixen i no són rares.

Si treballes de matí, a les 8:00 arribes, et prepares, i a les 8:30 pots començar a visitar. Al voltant de les 13:30 potser acabes. A primera hora i a darrera, faràs les virtuals i telefòniques si tens temps, i potser, a les 14:00 estàs llest per a fer la sessió, la reunió de l'equip, etc.

Si el centre tanca a les 20:00, a quina hora es fa la reunió d'equip? A quina hora es fan les sessions de formació? A les 14:00? El nostre horari seria tant maco com: 13:00, arribada al centre. Una hora per a telefòniques i virtuals (com els del matí), 14:00 , sessió. 15:00 comença la jornada fins a les 20:00... i si t'endarrereixes allargues, cap problema, no?

Encara que sembli una incongruència, tancar un centre a les 20:00 és una molt bona notícia per aquells que principalment tenen horari de matí. Fan la majoria de jornades tranquil·les (perquè les de matí són jornades més tranquil·les) i les que tenen de tarda treballen fins les 20:00. Els que treballem sobretot de tarda, la jornades se'ns compliquen. Dinem a hores intempestives i després tenim molts números d'allargar la jornada més enllà.

No, no és una bona notícia tancar a les 20:00. Com tampoc l'és obrir a les 9:00. Hem de fer el nostre horari. I el que hem de lluitar és per a millorar els centres, que siguin més amplis i que la majoria del nostre horari, el de tots, sigui un horari europeu, de 8:00 a 16:00 amb alguna tarda. Lluitar perquè tanquin els centres a les 20:00 és, com dic jo, una lluita de rentat de cara, molt adequada per a sindicalistes. Un bon cop d'efecte que el que fa és fer pitjor la vida els que entren els darrers. Els que ja, d'inici, tenen pitjor contracte, i treballant el mateix, no oblidem (bé, de fet, treballen més pel tema triennis).

Perquè si existeix un horari lliscant, horari al qual sempre m'he oposat, ha de ser lliscant per a tots. I les úniques fórmules vàlides possibles són aquelles que són equitatives per a tots els professionals, i això no hauria de ser negociable. Dos o tres tardes per a tots, amb parells de dilluns-dimecres, dimarts-dijous i els divendres segons els centres. O potser molts matins per a tots i menys tardes, tardes més d'atenció al dia. Però això, potser és una nova entrada del blog.

2 comentaris:

  1. Hola,
    Doncs en general estic força d'acord amb el que exposes i no entraré, encara que dic 1-2 punts en que discrepo
    1. El matí més tranquil. No ha sigut mai el que he viscut (excepte si et deixen sol a la tarda)!
    2. Horaris lliscants totes les persones. I idèntics!o similars! Coincidim!

    L'administració som tots.
    No entrem a : divide y vencerás que dirien gent de Spain (ho veiem a tots es nivells).
    Reclamen tots plegats una veritable conciliació per poder viure en societat (també som tots: nens, adults, gent gran...amb les pertinets necesitats o desitjos) i amb nosaltres mateixos.
    Per tant reclamem un horari compactat i a partir d'una hora civilitzada l'atenció hauria de ser feta per un sistema no ordinari (que no vol dir urgencies d'hospital)
    Al final, lo de fa ja temps: si fessim dos preguntes
    1.- Som un servei o un producte?
    2. I un servei públic o un servei pu...?
    Per mi no som un be de consum, sino un servei public, amb el fet que comporta!
    Ara, com es faria per disposar de mes espais, cobertura de primera hora o a partir de les 17 h? Tot es començar!

    ResponElimina
  2. Hola Ton(i)
    Doncs la veritat el teu comentari és força complementari. En absolut estic dient que la població quedi desatesa a partir de les 17h, tant sols que l'atenció no ha de ser la que que fem habitualment a primària. A partir de les 17 hores l'atenció urgent s'ha de fer i quant més a prop de primària i més lluny de l'hospital molt millor i molt més barat si ho mirem des d'un punt de vista econòmic. Que la facin els metges de primària als centres de primària? Endavant. 1 dia a la setmana.
    Som un servei públic i hem de donar serveis a totes les persones però no tenint horaris que canvien d'un dia a un altre, sense descansar de la feina de vegades ni 11 hores, tenint guàrdies els caps de setmana. Jo he plegat un diumenge a les 00:00 d'una guàrdia de 10 hores, començant a les 8:00 l'endemà.
    I sobre el tema matins, jajajaja, és un comentari d'experiència personal. I això que tinc els dilluns al matí. Potser és que els dilluns pel matí estic menys cansat i ho visc millor ;-).

    ResponElimina